Sejak
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ditubuhkan secara rasmi pada 3 Jun 2010, macam-macam usaha dah dibuat untuk baik pulih perkhidmatan pengangkutan awam darat di Malaysia terutamanya
pengangkutan awam bandar. Salah satu fokus utamanya adalah perkhidmatan teksi
di Lembah Kelang ini yang menjadi antara komponen penting barisan hadapan dalam
industri pelancongan negara.
Saya ada seorang rakan yang terlibat dalam
perkhidmatan teksi ini. Saya kenal semua ahli keluarga dan cara kehidupannya
serta susah senangnya. Jadi sedikit sebanyak ada juga kisah suka duka pemandu
teksi ini melekat dalam memori saya. Kisah melayan kerenah pelancong pun banyak juga yang menarik. Begitu pentingnya duta kecil negara kita ni.
Orang tua
Melayu dulu-dulu tidak sesuka hati mencipta pelbagai peribahasa bagi memberikan
gambaran dan membawa mesej-mesej tertentu supaya ianya menjadi panduan dan
pedoman dalam kehidupan. Antaranya adalah “seekor kerbau membawa lumpur, habis
semuanya terpalit…”. Begitu jugalah senarionya dengan perkhidmatan teksi di
Lembah Kelang ini. “Sebuah teksi membawa lumpur, habis semua terpalit…”
Minggu lepas, SPAD yang juga bertanggungjawab
menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang sebagaimana yang
dijalankan oleh PDRM dan JPJ telah
melaksanakan satu operasi di kawasan-kawasan 'panas' sekitar Kuala Lumpur. Kawasan-kawasan
'panas' ini dikenalpasti melalui risikan dan maklumat daripada orang awam
terutamanya pengguna perkhidmatan awam yang dah ‘terkena’. Hasilnya :-
a. Kesalahan tidak menggunakan
meter atau caj ikut suka : 15 kes
b. Kesalahan tidak mahu mengambil
penumpang : 11 kes
c. Beberapa kes lain-lain
kesalahan melibatkan dokumentasi
Operasi ini diketuai oleh Pengurus
Besar Penguatkuasaan SPAD, Mejar Jeneral (B) Dato’ Paduka Che Hasni Che Ahmad (foto di bawah) dengan kekuatan seramai 45
pegawai penguatkuasa SPAD dan dibantu oleh 10 orang anggota PDRM. Beliau sekali lagi dengan tegas bagi amaran keras kepada pemandu yang masih
berdegil demi menjaga imej negara di mata pelancong luar serta kredibiliti
pengkhidmatan teksi supaya benar-benar dapat dinikmati oleh pengguna
pengangkutan awam.
"Selepas ini, bila
operasi kami akan terus sahaja sita teksi pemandu yang degil. Pengusaha atau
pengendali kena datang ke tempat sita jumpa saya. Kali ini kami
akan terus sita saja. Saya tak mahu lagi biarkan pemandu teksi bermaharajalela
tidak menggunakan meter. Saya juga nak bagi amaran dan ingatan kepada pemandu
teksi yang enggan ambil penumpang. Mereka pun akan dikenakan tindakan yang
sama. Kita bagi permit
untuk menjalankan perkhidmatan dan pemandu teksi tidak boleh pilih lokasi yang
mereka mahu,"- Dato’ Paduka Che Hasni
Namun
apa yang lebih penting untuk direnungkan, dek kerana “kerbau yang membawa lumpur”
ini, pendapatan dan kebajikan pemandu-pemandu teksi tempatan yang benar-benar
menjadikan pekerjaan ini sebagai sumber rezeki untuk keluarga mereka, bakal terjejas.
Sebagai pengguna dan rakyat yang prihatin, jom kita
sama-sama memainkan peranan dalam mempertingkatkan mutu perkhidmatan pengangkutan
awam demi keselesaan bersama. Boleh salurkan segala aduan dan maklumat berkaitan
perkhidmatan pengangkutan awam darat melalui hotline SPAD sepertimana di tercatat
dalam foto di sebelah ini.
SPAD - Pemandu Teksi - Pengguna, berpisah tiada... kalau semua bekerjasama, Insyaa Allah pasti boleh berjaya...!!!
SPAD - Pemandu Teksi - Pengguna, berpisah tiada... kalau semua bekerjasama, Insyaa Allah pasti boleh berjaya...!!!
No comments:
Post a Comment