Jika anda pernah menggunakan kemudahan
pengangkutan awam di Hong Kong, tentu sekali anda akan terpandang kelibat si
Sotong Kurita (Octopus).
Begitu juga jika anda berkunjung ke kota
London dan menggunakan pengangkutan awam di sana, anda pasti akan selalu
bertemu dengan si Tiram (Oyster).
Sesuai dengan status kedua kota tersebut
sebagai sebuah metropolitan, si Sotong Kurita dan si Tiram selalu hadir sebagai
superhero atau adiwira untuk menyelamatkan keadaan. Sebagai sebuah metropolitan,
tentunya aktiviti manusia di dalamnya sentiasa bergerak pantas dan memerlukan
satu sistem lebih efektif dan efisien terutamanya dalam aspek perkhidmatan
pengangkutan awam. Justeru itu pihak berkuasa pengangkutan awam di kedua-dua
kota memerlukan bantuan si Sotong Kurita dan si Tiram bagi melicinkan
perjalanan.
Ini bukan cerita Ultraman… Ini cerita betul…
inilah wajah si Octopus di Hong Kong :
dan inilah si Oyster beraksi di London :
Tidak lama lagi, negara kita juga dikatakan
bakal mempunyai satu sistem yang setanding dengan kedua kota metropolitan
tersebut. Sesuai dengan perancangan Pelan Transformasi Pengangkutan Awam yang
diumumkan kerajaan, rasanya memang telah sampai masa untuk perkhidmatan
pengangkutan awam kita mempunyai sistem tiket yang berasingan dan diwujudkan
khusus untuk perkhidmatan ini serta diintegrasikan supaya ianya boleh digunakan
di seluruh negara dan dalam semua mod pengangkutan awam darat.
Dalam wawancara dengan sebuah majalah, Ketua
Pegawai Eksekutif SPAD, En. Mohd. Nur Ismal Mohamed Kamal menyatakan bahawa
pihak SPAD sedang bekerjsama dengan pihak Touch’N’Go untuk merealisasikan
rancangan yang sememangnya telah sedia ada dalam Pelan Transformasi
Pengangkutan Awam Darat SPAD. Menurutnya lagi walaupun kita telah lebih awal
menggunakan sistem bayaran tiket tanpa tunai, namun penggunaan kad transit
sekarang hanya mencapai 10% daripada jumlah pengguna pengangkutan awam darat.
Sehubungan itu SPAD akan berterusan menjalankan usaha memperbaiki dan
mempertingkatkan segala infrastruktur bersesuaian bagi menarik minat lebih
ramai anggota masyarakat menggunakan pengangkutan awam. Aspek-aspek seperti bayaran
perkhidmatan lebih murah, keselesaan, kemudahan asas lain seperti parkir dan feeder bus yang lebih sistematik dan
menyeluruh akan diberi perhatian sepatutnya bagi menjamin kualiti perkhidmatan
terbaik setanding dengan negara maju.
Jenuh jugak penulis cuba
memikirkan nama apa yang sesuai untuk kegunaan kita. Rasanya elok jugak kalau
SPAD anjurkan pertandingan mencipta nama kad tersebut khusus buat pengguna
pengangkutan awam di Malaysia supaya ianya dekat dan lekat di hati penggunanya.
No comments:
Post a Comment