Lokomotif Muar State Railway |
Prolog
Sekitar abad ke-19, sebagai jajahan
terbesar dan terpenting, Muar merupakan daerah pertama yang dimajukan di
negeri Johor. Aktiviti ekonomi utama penduduknya adalah mengusahakan tanaman
gambir, kelapa dan pinang yang bertumpu di kawasan dulunya dikenali sebagai
Padang dan berpusat di Parit Jawa.
Kesukaran untuk membawa keluar ke
Bandar Muar pada waktu itu menjadi satu cabaran besar dan sedikit sebanyak
melambatkan perkembangan aktiviti ekonomi yang menjadi sumber utama pendapatan
penduduk di kawasan ini. Keadaan laluan darat yang begitu buruk dan ancaman
lanun di sekitar perairan Selat Melaka jika hasil komoditi ini dibawa melalui
laut menyebabkan satu inisiatif baru diperkenalkan.
Pada 13 November 1887, satu
rundingan di antara Kerajaan Johor yang diwakili oleh Residennya, Ungku Sulaiman
dengan Dato' Bentara Luar yang pada masa itu berjawatan sebagai Ketua Jabatan
Tanah dan Hal Ehwal Pertanian Daerah Muar telah diadakan bagi membincangkan
permasalahan tersebut.
Akhirnya,
satu persetujuan telah dicapai untuk membina laluan keretapi yang akan
dimulakan pada awal tahun 1889. Pembinaan laluan kereta api ini bukan sahaja bakal
memberikan kemudahan kepada penduduk di selatan Bandar Muar untuk membawa
keluar hasil pertanian mereka malah membolehkan para pelajar sekolah
berulangalik ke sekolah Inggeris di bandar Muar secara percuma.
Keretapi Muar
State Railway (MSR) memulakan perkhidmatannya pada tahun1890 dari Jalan
Sulaiman di bandar Muar sehinggalah ke Parit Bakar dengan jarak lebih kurang
8km. Pada tahun 1913 ianya dipanjangkan sehingga ke Parit Jawa dengan tambahan
jarak 5km dan pada tahun 1914 perkhidmatan MSR dilanjutkan lagi dengan tambahan
6km sehingga ke Sungai Pulai. Perkembangan perkhidmatan keretapi yang
signifikan ini menunjukkan betapa pentingnya mod pengangkutan ini kepada
aktiviti-aktiviti sosio-ekonomi kepada penduduk di kawasan terlibat.
Pada
tahun 1916, DYMM Sultan Johor telah mencadangkan untuk memanjangkan laluan rel
sehingga ke bandar Batu Pahat. Tetapi kekangan kemampuan dari aspek teknologi
pada masa itu mengakibatkan perkhidmatan yang pada mulanya memberikan
keuntungan dan pendapatan yang diperolehi mampu menanggung perbelanjaan
operasi, kini bertukar menjadi rugi kerana kos yang besar dan berulang
diperlukan untuk mengatasi masalah daripada aspek geografi kerana keadaan tanah
gambut di kawasan terlibat yang terlalu lembut. Projek penambahan jarak ini
akhirnya dihentikan pada 1917.
Perkhidmatan
ini akhirnya banyak merekodkan keuntungan yang berterusan merosot disebabkan
kelemahan enjin dan proses membaik pulih stesen serta rel-rel menelan belanja
yang besar. Selain daripada itu, pembukaan sebuah jalanraya yang lebih efisien
(Jalan Abdul Rahman) yang menghubungkan bandar Muar dengan Parit Jawa pada tahun
1918 juga sedikit sebanyak menjejaskan pendapatan. Kejatuhan harga getah dunia
pada sekitar pertengahan 1918 juga merupakan salah satu faktor signikan yang
menyumbang kepada kemerosotan pendapatan.
Kegemilangan
MSR bagi penduduk Muar berkubur apabila akhirnya perkhidmatan tersebut dihentikan
sepenuhnya pada 1925.
Epilog
Dalam
satu siaran akhbar, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan
Sri Dr. Syed Hamid Albar berkata impian untuk melihat perkhidmatan Keretapi
Laju KL-Singapura menjelang tahun 2020 bakal menjadi kenyataan dan rundingan dengan
pihak kerajaan Singapura telah pun sampai ke peringkat akhir dan akan
diputuskan selewat-lewatnya pada suku pertama tahun depan. Berita penuh di sini
Sebagai
anak Muar, berita ini tentunya sedikit sebanyak mengembalikan nostalgia
kegemilangan perkhidmatan MSR yang memberikan sumbangan besar kepada
pembangunan daerah Muar di kala kawasan-kawasan lain di negara ini masih
bergelut dengan kaedah pengangkutan tradisional seperti jalan sungai dan
sebagainya.
Melalui
kajian penulis, kewujudan pekhidmatan keretapi laju ini bakal melengkapkan
rancangan transformasi pengangkutan awam darat di bahagian pantai barat selatan
Semenanjung Malaysia. Perkhidmatan ini boleh dikatakan sebagai elemen pelengkap
kepada proses mengintegrasikan
sistem rangkaian pengangkutan awam darat negara yang melangkaui sempadan negeri
atau wilayah berbeza.
Cadangan
bagi melibatkan lokasi-lokasi seperti Batu Pahat, Muar, Melaka yang pada ketika
ini tidak mempunyai akses kepada perkhidmatan keretapi adalah satu langkah yang
tepat terutamanya jika dilihat kepantasan pembangunan di kawasan-kawasan
sekitar laluan rel keretapi yang dicadangkan.
Sebagai
contoh, pihak berkuasa tempatan bagi daerah Muar yang dahulunya dikenali
sebagai Majlis Daerah Muar Selatan (MDMS) kini telah dinaiktaraf kepada Majlis
Perbandaran Muar (MPM) dan tentunya ia terjadi disebabkan memenuhi kriteria-kriteria
tertentu yang harus dicapai terutamanya dari aspek pembangunan sosial, fizikal
dan ekonomi. Daerah Muar secara umumnya dikatakan sebagai sebuah pusat
pembuatan perabot yang terbesar di dunia terutamanya melibatkan produk-produk perabot
daripada kayu getah. Peningkatan kewujudan kawasan-kawasan perindustrian yang
amat signifikan terutamanya di daerah Batu Pahat, Muar dan Ledang (Tangkak) membuka
ruang potensi yang amat besar sekiranya perkhidmatan ini menjadi kenyataan. Tidak
mustahil suatu hari nanti rel-rel yang dibina untuk perkhidmatan keretapi laju
ini juga boleh digunakan oleh gerabak-gerabak yang membawa hasil komersil
daripada daerah-daerah yang terlibat untuk dipasarkan ke luar atau akses ke
pelabuhan-pelabuhan bagi tujuan eksport selain sebagai alternatif pengangkutan
darat yang lebih efisien untuk orang awam.
Penulis
juga mempunyai pengalaman agak menarik semasa beratur untuk membeli tiket bas
ekspres di Terminal Bersepadu Selatan (TBS) untuk pulang ke kampung halaman di
Muar. Pada masa itu sistem tiket berkomputer di TBS sedang menghadapi masalah
dan penumpang terpaksa beratur panjang menunggu giliran untuk membeli tiket
kerana takut orang lain mengambil ruang kosong jika ditinggalkan. Beratur di belakang
penulis ada sekumpulan 5 orang pelancong (backpackers) daripada Perancis yang
sedang dalam perjalanan untuk melancong ke Melaka. Dalam perbualan kami, ada
pelancong tersebut ada menanyakan tentang perkhidmatan keretapi ke Melaka. Selepas
mendengar rungutan mereka tentang masalah dan kelewatan sistem pembelian tiket
tersebut akhirnya penulis mencadangkan agar mereka menaiki perkhidmatan komuter
ke Seremban dan kemudiannya menggunakan perkhidmatan bas ekspres atau bas
henti-henti ke Melaka. Antara alasan yang penulis berikan adalah mereka boleh
menikmati pemandangan lebih menarik terutamanya kawasan-kawasan kampong tradisional
Melayu yang terdapat di sepanjang perjalanan tersebut. Cadangan tersebut
mendapat sambutan baik dan mereka mengikutinya.
Mengimbau
kembali pengalaman tersebut, dengan kewujudan perkhidmatan keretapi laju ini
kelak, tentunya pada masa-masa akan datang masalah pelancong tersebut bakal
terjawap.
No comments:
Post a Comment