Friday, October 31, 2014

Tony Pua merapu lagi…




Memang pelik dengan perangai Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara seorang ni (walaupun sepatutnya lebih layak dipanggil sekor). Mengikuti perkembangan politik tanah air, mangkuk Tony ni memang selalu suka mencari publisiti murahan. Maklumlah takut KPInya sebagai Ketua Publisiti DAP bakal dipertikaikan, hasilnya segala mak nenek isu pun si mangkuk ni cuba nak sensasikan dan setiap masa dilihat cuba nak cari kesalahan orang lain.
Gambar hiasan - seekor mangkuk
Memang kalau dilihat dari modus operandinya, pantang ada isu sikit, mangkuk ni akan cuba untuk sensasikan tanpa ada fakta yang tepat dan kajian mendalam tentang sesuatu perkara. Ini agaknya cara dan rancangan jahat DAP untuk memberikan persepsi tidak elok dengan berterusan memburuk-burukkan kerajaan Barisan Nasional.

Jika diimbas kembali, di bawah ini adalah antara kerja-kerja si mangkuk :-

a. cadangkan dimansuhkan diskaun Bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan rumah mewah di Selangor;

b. cadangkan kerajaan pusat mengurangkan jumlah penjawat awam di Malaysia;

c. dakwa bahawa kos pemerolehan kapal tempur pesisir pantai (LCS) sudah meningkat berbilion ringgit sebaik saja tender pembinaan enam LCS diberi kepada Boustead Naval Shipyard (BNS);

d. dakwa kapal selam tak boleh selam. Tapi bila Menteri Pertahanan pelawa naik kapal selam, bukan setakat telur, dengan kepala-kepala Tony Pua sekali termasuk ke dalam. Bila bos besar Lim Guan Eng naik kapal selam dan menyelam, si mangkuk terus menyepi seribu bahasa;

e. Pada 6 Jun 2012, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang diketuai oleh Hakim Amelia Tee Hong Geok Abdullah memerintahkan MP Petaling Jaya Utara Tony Pua membayar gantirugi RM200,000 kepada Syarikat Bekalan Air Selangor ekoran satu kenyataan yang didapati memfitnah syarikat tersebut.

And the list goes on….

Yang terbaru, apabila dah terasa suam-suam kuku dan menyedari KPI 2014 belum tercapai, si mangkuk ni cuba bangkit kembali dengan mengusik Felda/FGVH pulak. Dakwaan si mangkuk

Kalau dilihat kepada biodatanya di Wikipedia, mangkuk ini ada ijazah daripada Keble College, Universiti Oxford di dalam bidang Falsafah, Politik dan Ekonomi.

Tak tahu lah ekonomi apa yang dia belajar sampai tak tahu nak beza perniagaan berasaskan komoditi dengan perniagaan bentuk lain seperti hartanah dan sebagainya.

Felda melalui FGVH beroperasi dengan majoritinya bergantung pada komoditi kelapa sawit. Maka sudah tentu ia mempunyai risiko turun naik harga komoditi di pasaran dunia. Sama juga dengan komoditi lain seperti getah dan sebagainya. Petroleum yang merupakan sumber tenaga utama dunia pun tak terlepas daripada risiko turun naik harga di pasaran dunia ni. Tapi si mangkuk ni ‘terlalu bijak’ sampai nak banding dengan industri lain seperti hartanah, automotif, penerbangan dan lain-lain.

Kumpulan Sime Darby walaupun mempunyai ladang antara yang terbesar tetapi sumbangan sektor perladangannya kepada pendapatan kumpulan Sime Darby tidak sama seperti peratusan lebih besar sumbangan sektor perladangan dalam kumpulan Felda/FGVH. Tentunya jika harga minyak mentah kelapa sawit di pasaran dunia jatuh, yang akan lebih terkesan dengan penurunan itu adalah Felda/FGVH.

Nak tanya kat mangkuk ni sikit, pernah dengar ke hartanah di Lembah Kelang & bandar-bandar utama di Malaysia harganya menurun? Selepas tu tolong pi check berapa banyak projek hartanah Sime Darby yang telah dan akan dibangunkan. Penulis nak bagi clue sikit. Tolong pi check area Taman Melati dan Taman Melawati. Berapa banyak projek Sime Darby? Berapa banyak unitnya? Dan berapa nilai jualannya? Itu baru satu kawasan.

Felda/FGVH tanam pokok kelapa sawit bukan tanam cerucuk besi…


No comments:

Post a Comment