Dalam NKRA yang diperkenalkan oleh pentadbiran
kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan Perdana Menteri, YAB Dato’ Sri
Mohd. Najib Tun Abdul Razak, salah satu bidang yang diberikan perhatian khusus
adalah aspek penambahbaikan perkhidmatan pengangkutan awam darat di negara ini.
Justeru itu sebuah suruhanjaya khusus iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat
(SPAD) diwujudkan bagi melaksanakan program transformasi sistem perkhidmatan
pengangkutan awam yang lebih berintegrasi dan efisien demi kemudahan dan
keselesaan rakyat Malaysia umumnya.
Walaupun tidak lagi menganggotai barisan menteri
kabinet kerajaan persekutuan, tetapi Pengerusi SPAD, Tan Sri Dr. Syed Hamid
Albar masih lagi terbawa-bawa cara kerja berkonsepkan Kepimpinan Melalui
Teladan yang diperkenalkan oleh bekas bosnya Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa
keduanya menerajui kepimpinan negara.
Tidak dapat dinafikan Malaysia melalui era
kegemilangannya sepanjang tempoh tersebut dan banyak kejayaan mampu dicapai
hasil usaha kepimpinan ketika itu. Meneruskan tradisi kerajaan Barisan Nasional
yang sentiasa menitikberatkan kebajikan rakyat, Pengerusi SPAD ini turun padang
bagi meninjau sendiri operasi perkhidmatan awam darat di Lembah Kelang bagi
merasai sendiri denyut nadi rakyat seperti mana selalu yang diwar-warkan oleh
YAB Dato’ Sri Najib.
Sebagai pengguna perkhidmatan awam darat, penulis
berharap agar langkah Pengerusi SPAD ini menjadi contoh tauladan kepada semua
peringkat lapisan kakitangan SPAD yang dipertanggungjawabkan bagi memberikan
perkhidmatan terbaik kepada rakyat. Daripada pengalaman penulis sendiri yang menggunakan
pengangkutan awam sejak datang ke Kuala Lumpur pada 1990, kualiti pengangkutan
awam kini tentunya jauh lebih baik berbanding pahit getir dan bersesak-sesak
berdiri dalam bas Toong Fong seawal jam 6.00 pagi untuk tiba ke pejabat sebelum
jam 9.00 pagi.
Tahniah Tan Sri dan SPAD…!!!
No comments:
Post a Comment